Do odkręcania kół samochodowych stosuje się specjalny typ klucza, który jest przystosowany do tego typu zadania. Pozwala on na odkręcenie i przykręcenie śrub z odpowiednią siłą. Powinien znajdować się na wyposażeniu każdego samochodu osobowego – bez niego nie sposób użyć koła zapasowego, gdy dojdzie do uszkodzenia opony. Klucze różnią się pod wieloma względami: rozmiaru, budowy czy materiału, z którego są wykonane. Warto wybrać klucz zrobiony z wysokiej jakości stali.

Jakich kluczy należy używać do odkręcania kół samochodowych?

Najpopularniejsze rozmiary kluczy używanych do odkręcania kół to 17, 19, 21 i 23 milimetry. Koła przykręcone są do piast lub bębnów hamulcowych przy pomocy śrub – każdy kierowca powinien dowiedzieć się, jaki jest ich rozmiar w przypadku jego auta i posiadać właściwy klucz do kół. W przypadku nowych aut klucze znajdują się na wyposażeniu, ale na przestrzeni lat mogą zaginąć, dlatego warto być uzbrojonym w tego typu wiedzę. Najpopularniejszy jest klucz fajkowy, który wyróżnia się charakterystycznym kształtem. Są one jednolite, wykonywane metodą odlewania. To podstawowy typ klucza, który pozwala na wymianę koła w trasie lub w warsztacie, ale wymaga użycia dużej siły.

klucz do kół

Wymiana koła w samochodzie – kiedy przyda się klucz?

O wiele lżej jest wymieniać koło wykorzystując klucz nasadowy. Jego kształt przypomina literę „L”. Zamiast litego drążka lub uchwytu posiada on końcówkę do zamocowania nasadki. Taki klucz składa się z dwóch elementów. Możliwe jest także zastosowanie tak zwanej grzechotki, która ułatwia pracę w sytuacji, gdy do śruby nie ma łatwego dostępu. Spotykane są także klucze do kół teleskopowe, krzyżakowe, dynamometryczne i udarowe. Profesjonaliści w warsztatach samochodowych wykorzystują klucze pneumatyczne, które wymagają instalacji ze sprężonym powietrzem.