Hamulce uznawane są za jeden z najważniejszych elementów każdego samochodu. Nie tylko pozwalają się zatrzymać i wytracić prędkość, lecz przede wszystkim wpływają na bezpieczne podróżowanie samochodem. Kluczowym elementem układu hamulcowego są klocki, których stan trzeba bardzo dokładnie kontrolować.

Jak zbudowane są klocki hamulcowe?

Klocki hamulcowe to stosunkowo niewielkie elementy, które mają rozmiar przeciętnego telefonu komórkowego. Zbudowane są z niezwykle mocnego stalowego rdzenia, który stanowi podstawę całego elementu. Na stalowy rdzeń nakładane są kolejne warstwy klocka, które charakteryzują się wysoką odpornością na temperaturę, ciśnienie, a także ścieranie.

Jak działają klocki hamulcowe?

Pomimo tego, że budowa klocka hamulcowego może wielu osobom wydawać się bardzo skomplikowaną, to jednak ich zasada działania jest niezwykle prosta, a można nawet powiedzieć, że prymitywna. Polega po prostu na dociskaniu klocka do tarczy hamulcowej. Powstaje wtedy tarcie, które pozwala stopniowo wytracać prędkość pojazdu. Kluczowe w tym wypadku jest to, aby klocki stykały się z tarczą całą swoją powierzchnią. Jeśli tak nie będzie, zmniejszy się siła hamowania, a zatem i jego skuteczność.

Objawy zużytych klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe są tym elementem układu hamulcowego, który zdecydowanie najszybciej się zużywa. Jest to spowodowane oczywiście tym, że to klocki odbierają największą część energii. Wiedzieć trzeba, że zużyte klocki tracą swoje właściwości i zwyczajnie przestają właściwie pracować. Trzeba zatem mieć wiedzę, gdy dokonać ich wymianę. Jak można rozpoznać moment, gdy klocki powinno się wymienić na nowe?

Z całą pewnością każdy kierowca nie raz słyszał charakterystyczny pisk powstający podczas hamowania. To właśnie on jest najważniejszym objawem, który sugeruje, że klocki już są na wykończeniu. Za pisk odpowiada bowiem specjalna blaszka, która w sytuacji, gdy klocki są zbyt cienkie, styka się z tarczą. Co bardzo ważne zignorowanie tego objawu może skutkować zniszczeniem tarczy, a to już pociągnie za sobą naprawdę duże wydatki.

Oczywiście pisk to niejedyny objaw świadczący o tym, że klocki powinno się wymienić. Warto mieć na uwadze także to, jak skutecznie nasze auto hamuje. Gorszej jakości klocki będą stopniowo stawały się coraz słabsze i w efekcie tego hamulce będą gorzej hamowały.

Stosunkowo często w przypadku kiepskiej jakości tarcz dochodzi także do delikatnego drżenia pedału hamulca oraz kierownicy podczas hamowania. Im mocniej się hamuje, tym drżenie się nasila.

Jak często wymieniać klocki hamulcowe?

Wielu kierowców zastanawia się nad tym, jak często powinno się wymieniać klocki. Rzecz jasna jest to bardzo trudne do określenia, ponieważ każdy jeździ nieco inaczej. Przyjmuje się jednak, że najlepiej zacząć dokładnie badać ich stan po około 30 tysiącach przejechanych kilometrów lub raz na 3 lata. To właśnie po tym dystansie lub wieku klocki statystycznie powinny być już wymienione. Warto więc mieć to na uwadze i trzymać rękę na pulsie, ponieważ zaniedbania mogą mieć naprawdę tragiczne skutki.