Prędzej czy później właściciel pojazdu elektrycznego lub zarządca parkingu publicznego myśli o zainstalowaniu stacjonarnej stacji ładowania. I wtedy zasadne staje się pytanie — jaki model wybrać? Aby odpowiedzieć na to pytanie, konieczne jest określenie podstawowych kryteriów przyszłej eksploatacji wybranej stacji ładowania lub ładowarki samochodów elektrycznych.
Typ złącza.
W chwili obecnej nie ma jednego międzynarodowego standardu złączy do ładowania pojazdów elektrycznych.
- W USA przyjęto TYP-1 jako podstawowe złącze.
- Tesla stosuje własny typ złącza.
- Europa stosuje TYP-2.
- Japońskie samochody elektryczne wyposażone są w złącza CHAdeMO.
- W Chinach stosuje się własny typ — GB/T.
Dlatego pierwszym wskaźnikiem, który należy umieścić na liście cech stacji, będzie rodzaj złącza w samochodzie elektrycznym lub w samochodach elektrycznych, które będą ładowane na stacji. Przy okazji, dotyczy to tych stacji, które są wyposażone we wbudowany kabel ze wtyczką do ładowania. Jeśli zainstalowana jest stacja z gniazdkiem zamiast zintegrowanego kabla, teoretycznie można tam ładować każdy samochód elektryczny, pod warunkiem, że używano kabla do ładowania z pasującymi wtyczkami na różnych końcach. Z reguły właściciele samochodów elektrycznych wożą takie kable ze sobą. Więcej: https://wallbox.pl/ladowarki-samochodow-elektrycznych
Moc ładowarki na pokładzie samochodu elektrycznego
Obecnie większość samochodów elektrycznych jest wyposażona w pokładowe ładowarki samochodów elektrycznych o mocy 3,6 kW lub 7,2 kW i taką moc samochód elektryczny będzie pobierał ze stacji ładowania, nawet jeśli ta ostatnia jest w stanie dostarczyć 11 lub 22 kW. Dlatego przy wyborze odpowiedniej stacji ładowania należy wziąć pod uwagę moc regularnej ładowarki akumulatorów obsługiwanego pojazdu elektrycznego — jeśli wynosi ona 3,6 kW, nie ma sensu wybierać stacji o mocy 22 kW. Po prostu nie będzie ona wykorzystywana w pełni.