Jednym z elementów opóźniających rozwój rynku samochodów elektrycznych w Polsce, oprócz oczywiście ceny samego pojazdu, jest niedoskonała infrastruktura otoczenia tej inwestycji. Rozwój sieci łączącej punkty ładowania samochodów elektrycznych przebiega zdecydowanie za wolno i nie jest wprost proporcjonalny do ilości pojazdów elektrycznych przybywających na naszych ulicach. Na jeden ogólnodostępny punkt przypada 8,8 pojazdów. 

Punkty ładowania samochodów elektrycznych nie tworzą jeszcze gęstej siatki

Aktualnie w Polsce zarejestrowanych jest trochę ponad 25 tys. sztuk samochodów z napędem elektrycznym, stacji ogólnodostępnych funkcjonuje niespełna 1,5 tys. Liczba pojazdów dzieli prawie dokładnie na pół ilość samochodów w pełni elektrycznych i hybryd. Pierwsze półrocze 2021r. przyniosło wzrost tych liczb o prawie 150% w porównaniu do tego samego okresu w roku wcześniejszym. Jednak wyraźnie spadło tempo rozbudowy sieci ładowania, liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wzrosła zaledwie o 5% w stosunku do roku ubiegłego. Ponieważ w naszym kraju bardzo często rozwój wielu branż porównuje się do odpowiedników w Niemczech, tam liczba punktów ogólnodostępnych przekroczyła 40tys. 

Najbliższa przyszłość sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych

stacja ładowania samochodów elektrycznych

Trudno się dziwić, że zarówno cała branża motoryzacyjna jak konsumenci, szczególnie grupa nastawiona pro-klimatycznie, oczekuje z niecierpliwością zmian tego obszaru rynku. W najbliższej przyszłości ma ukazać się program wsparcia pojazdów elektrycznych dla firm. To tam powinny znaleźć się informacje o sposobach dofinasowania przez państwo tego rodzaju zakupów i eksploatacji pojazdów firmowych. Samochody osobowe, tworzące flotę pojazdów służbowych, stanowią prawie 75% całego rynku motoryzacyjnego w Polsce. Każda pozytywna zmiana jest tam niczym efekt kuli śniegowej.

Krajowy Plan Odbudowy, drugi z programów prowadzących do poprawy m.in stanu środowiska, poprzez fundusze unijne ma promować zakupy autobusów niskoemisyjnych oraz rozwój infrastruktury. Za jego sprawą powinna polepszyć się dostępność do punktów ładowania samochodów elektrycznych.